Türkiye’de satılan tüm lastikler AB Lastik etiketi yönetmeliği kapsamında olup, zorunlu AB lastik etiketlemesine tabidir. 1 Mayıs 2021’den itibaren geçerli olan yeni AB lastik etiketi, seçilen lastikler hakkında daha kapsamlı bilgi sağlamakla birlikte ağır vasıta araç lastiklerini de kapsar. Üç önemli lastik performans özelliğine dayalı objektif, güvenilir ve karşılaştırılabilir bilgiler sunar. Bu lastik özellikleri; yuvarlanma direnci dolayısıyla yakıt verimliliği, ıslak yol tutuşu ve yuvarlanma gürültüsüdür. Ek piktogramlar, lastiğin şiddetli kar koşullarına uygunluğunu (3PMSF sembolü) ve buzlu yol koşullarında yol tutuşunu gösterir, ancak ikincisi yalnızca binek otomobil lastikleri için geçerlidir. Yeni AB lastik etiketi; binek otomobil, otobüs ve kamyon lastiklerini kapsıyor. Yeni AB lastik etiketleme yönetmeliği hakkında daha fazla bilgi için lütfen resmi AB Komisyonu web sitesini ziyaret edin.
Yol güvenliği, daha fazla yakıt tasarrufu ve daha düşük CO2 emisyonları hakkında bilinçli kararlar verebilmek adına, AB lastik etiketini ve piktogramlarını bilmek önemlidir. Tasarruflu ve güvenli sürüşün, yol ve hava koşulları ile araç tipi ve sürüş tarzı değişkenlerine bağlı olduğunu lütfen unutmayın. .
Lastik etiketlemesi, bir lastiğin performansının aşağıdaki üç temel yönü hakkında bilgi sağlayan, anlaşılması kolay piktogramlara sahiptir:
Zorlu kış koşullarına uygun lastikler, yan duvarda üç tepeli dağ kar tanesi piktogramı ile gösterir. Buzlu yüzeyler için üretilen Nordik tip kış lastikleri yeni bir buz piktogramına sahiptir (yalnızca C1 sınıfı araçlar). Buzlu yol koşullarında yol tutuşu piktogramı, tanımlanmış bir buzlu zeminde yol tutuşu testi ile onaylanan olağanüstü buz performansına sahip kış lastikleri için gösterilecektir. Bu lastikler özellikle buzla ve yoğun karla kaplı yol yüzeyleri için tasarlanmıştır ve yalnızca çok şiddetli iklim koşullarında kullanılmalıdır. Buzlu yol koşullarında yol tutuş piktogramına sahip lastiklerin, daha az şiddetli iklim koşullarında (örn. ıslak koşullar veya daha sıcak kış sıcaklıkları) kullanılması, özellikle ıslak zeminde yol tutuşu ve aşınma açısından optimal olmayan performansa neden olabilir.
Gelişmiş yakıt verimliliği ve daha fazla yol güvenliği için aşağıdaki faktörleri göz önünde bulundurun
Resmi Gazete’de yayınlanan yönetmeliğe buradan ulaşabilir ve detaylı inceleyebilirsiniz.
* Yeni lastik etiketleme sistemi hakkında daha fazla bilgi için resmi Avrupa Komisyonu web sitesini ziyaret edebilirsiniz